Text over mondelinge taalbeheersingEen goede beheersing van de gesproken taal bij het betreden van de basisschool
Een goede beheersing van de gesproken taal bij het betreden van de basisschool is een van de belangrijkste troeven voor schoolsucces. Er is consensus dat de kleuterschool een cruciale rol speelt bij dit leerproces, vooral voor kinderen uit achtergestelde milieus of van buitenlandse afkomst. Maar hoe kan deze "onderwijs" worden gegeven?
Dit boek, gebaseerd op praktijken in de klas, beantwoordt vele vragen: Op welke dimensies moet met name worden gelet bij de ontwikkeling van taalvaardigheden bij kinderen? Hoe kunnen deze worden geëvalueerd? Welke ondersteuning moet worden gebruikt? Welke situaties moeten worden bevorderd? Wat moet de rol van de volwassene zijn? enzovoort.
In een eerste deel, "het probleem en de sleutels", benoemt Philippe Boisseau zeer duidelijk de drie bepalende dimensies: de syntaxis, de woordenschat en de articulatie.
In een tweede deel, "de praktijken en de implementatie ervan", beschrijft de auteur situaties die hun doeltreffendheid hebben bewezen, elk met verschillende thema's en contexten (motoriek, dierenverzorging, uitstapjes, feesten...).
Een derde deel beschrijft "de succesfactoren" van dergelijke programma's, met name de effectieve houdingen van de volwassene in deze specifieke verbale relatie.
Tot slot biedt een laatste deel "om verder te gaan" een theoretisch kader dat deze taalpraktijken plaatst in de ondersteuning van de ontwikkeling van het kind.