Text over het onderwijzen van een vreemde levende taal op de basisschoolDe collectie Hoe te doen?, in samenwerking met CANOPÉ (ex SCEREN), heeft tot doel om innovatieve onderwijspraktijken of -apparaten te presenteren aan leerkrachten van de basisschool, die op het terrein met succes zijn getest.
Het onderwijzen van een vreemde levende taal op de basisschool stelt vaak problemen voor zowel de leerkracht (gevoel van het missen van taalkundige of didactische vaardigheden) als voor de leerlingen (koppeling fonetiek-schrijfwijze, uitspraak, accenten van woorden...).
Dit werk biedt een nieuwe kijk op dit onderwijs in het basisonderwijs, zowel vanuit het oogpunt van het taalniveau als vanuit methodologisch oogpunt.
De auteurs behandelen op een heldere en pragmatische manier de essentiële onderwerpen zoals de houding van de leerkracht, zijn opleiding, het leerproces van een vreemde levende taal vanuit het actieperspectief waardoor het zin krijgt, de evaluatie...
De belangrijkste zorgen worden hier expliciet behandeld; de aandacht, interesse en motivatie van de leerlingen behouden, ervoor zorgen dat alle leerlingen spreken, werken aan de fonetiek, lesgeven in een multilevel klas, op een juiste manier een digitaal schoolbord gebruiken, evalueren...
Voorbeelden en diverse bronnen verrijken de reflectie: taalsessies rond een project (cycli 2 en 3) verrijkt met activiteitensupportbladen en tools voor fonetiek, begrip, productie: typologie van oefeningen in elke taalactiviteit; selectie van websites...
De CD-Rom bevat al het materiaal dat nodig is om de activiteiten uit te voeren:
- typologie van activiteiten: meer dan 150 activiteiten op basis van het domein voor de leerkracht
- ongeveer veertig activiteitenbladen voor de leerlingen
- voorbeelden van voorbereidingsbladen
- voorbeelden van evaluaties (CE2 en CM1)
- referentiedocumenten: programma en CERCL
- een woordenlijst gerangschikt op klanken en alfabetische volgorde
- een voorbeeld van een cyclusboek
- een audiogedeelte met een selectie van instructies