Texte sur l'enseignement de l'oralMondeling speelt vandaag een essentiële rol in het schooltraject van leerlingen.
Zijn onderwijs moet gestructureerd zijn om effectief te zijn en leerlingen naar een beheersing te leiden die hen gedurende hun hele school- en professionele loopbaan van pas zal komen.
Dit werk stelt leerkrachten van cyclus 3 in staat om de didactiek van mondeling onderwijs eigen te maken rond een specifieke pedagogische aanpak en professionele gebaren die de verwerving van geïdentificeerde vaardigheden bevorderen.
Het is opgebouwd rond drie benaderingen die alle mondelinge taalgebruiken behandelen:
- "Leren spreken",
- "Spreken om te leren",
- "Spreken om te communiceren".
Het werk legt de principes vast van een expliciet en volledig mondeling onderwijs, gestructureerd rond vier genres:
- het debat,
- de presentatie,
- het mondelinge verhaal,
- de voordracht.
Deze vier kant-en-klare modules, die achtereenvolgens worden ontwikkeld, maken het mogelijk:
- om gedetailleerde sessies uit te voeren volgens een geritualiseerde aanpak, waarbij mondelinge producties en hun analyse een belangrijke rol spelen;
- om aan alle mondelinge taalgebruiken te werken met sessies gewijd aan elke didactische benadering;
- om geleidelijk leersequenties op te zetten gedurende de cyclus.
De digitale bronnen bevatten:
- het materiaal dat nodig is voor de uitvoering van de modules: posters, observatie- en evaluatiegrids, teksten, enz.;
- aanvullende documenten voor de leerkracht: methodologie, evaluatie, verklaring van de behandelde vaardigheden, verbanden met andere leerterreinen, enz.;
- video's opgenomen in de klas.
Deze bronnen zijn beschikbaar op een CD-Rom en kunnen worden gedownload.
Gids voor het onderwijzen: een collectie professionele ontwikkeling die, door de nauwe samenhang tussen theorie en praktijk, zowel een reflectietool als een praktijkgids biedt.