De recentrering van het basisonderwijsprogramma op de beheersing van de taal, en met name op gestructureerd vocabulair onderwijs, plaatst de groepen van cyclus 2 op een scharnierpunt. Als kennis en vaardigheden worden verworven door training, wordt de toe-eigening ervan door de leerling geoptimaliseerd wanneer begrippen "op het toneel" worden geplaatst en "gemanipuleerd" om ze vanaf het begin betekenis te geven.
Dit kant-en-klare boek biedt een doordachte benadering van het vocabulaire georganiseerd in 15 sequenties met disciplinaire verbanden (onderzoek naar de wereld, lichamelijke opvoeding, kunst, vreemde taal, enz.) en concrete verankeringen in relatie tot de ervaringen van de leerlingen.
Georganiseerd per thema (voeding, sport, tijd, emoties, materialen, enz.), de sequenties bieden, voor elk niveau :
- ontdekkingsactiviteiten om het lexicon in context te introduceren,
- activiteiten om het lexicon te relateren aan begrippen zoals woordfamilies, synoniemen, antoniemen, taalregisters, polysemie, letterlijke/figuurlijke betekenis, enz.
- een samenvatting met aanpasbare memo's per niveau,
- te ritualiseren memorisatieactiviteiten,
- herinvesteeractiviteiten om de lexiconbegrippen te reactiveren in eenvoudige mondelinge of schriftelijke productiesituaties.
Een echte methode die progressie en activiteiten biedt voor de hele cyclus 2, en die de lexiconverrijking contextualiseert.
Digitale bronnen: alle ondersteunende materialen van de sequenties om af te drukken en/of te projecteren :
- Collectief materiaal: woordetiketten, zinnetiketten, illustraties en foto's
- Individueel materiaal: teksten, activiteitenbladen, etiketten
- Aanpasbare individuele memo's