Het is mogelijk om de studenten van zijn kleuterklas te laten zingen en een repertoire over te brengen, hiervoor zijn specifieke pedagogische acties nodig die zijn afgestemd op de expressie- en geheugencapaciteiten van kinderen.
Dit boek biedt activiteiten, methodologisch en pedagogisch advies voor leerkrachten en hun kleuters om zang in de klas te beoefenen en te laten beoefenen met vijf hoofddoelen:
- individuele en collectieve vocale expressie ontwikkelen;
- een vocale opwarming uitvoeren die geschikt is voor jonge kinderen;
- de methoden van leren en overdragen van een repertoire begrijpen in functie van het niveau van de klas;
- de principes van het leiden van een koor in de kleuterschool kennen;
- een versje of een lied integreren in een muzikale opvoedingssequentie.
Elk deel is georganiseerd in verschillende workshops die activiteiten voor de leerkracht en de leerlingen voorstellen. Elke activiteit wordt in detail uitgelegd met pedagogisch advies, een definitie van specifieke woordenschat en geluidsvoorbeelden indien nodig.
Alle vocale situaties, die in de praktijk zijn getest in de klas, zijn afgestemd op zeer jonge stemmen en worden geënsceneerd om kinderen gemakkelijk bij de activiteiten te betrekken en hen plezier te laten beleven aan collectief zingen.
Digitale bronnen: 52 audiobestanden illustreren workshops door voorbeelden van zang te geven.