SamenwerkingsactiviteitenEr zijn tal van gelegenheden om samenwerking te ervaren, zowel op school als daarbuiten :
- Filosofieworkshop
- Leerlingenraad
- Koor
- Kookworkshop
- Wiskunde-uitdaging
- Leesworkshop
- Voorbereiding van een presentatie
- Theaterstuk
- Collectief kunstwerk
Dit boek biedt samenwerkingsactiviteiten aan om de toegang tot leren te vergemakkelijken voor alle kleuters en leerlingen van de basisschool cyclus 2, maar ook voor gespecialiseerde klassen en kleine groepen in revalidatie, of zelfs in een animatiecontext. De voorgestelde activiteiten zijn gegroepeerd volgens verschillende domeinen: "Samenleven", "Gevoeligheid, creatie, verbeelding", "Handelen en zich uitdrukken met het lichaam" of "De wereld ontdekken".
Samenwerkingsactiviteiten en spellen hebben verschillende uitdagingen :
- De pure samenwerking, waarbij de leden van de groep moeten samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken, voor het plezier van samen te spreken, spelen en creëren, zonder te verliezen of te winnen (zie met name de onderdelen "Samenleven" en "Gevoeligheid, Creatie, Verbeelding").
- Collectieve spellen, van het type oppositie/samenwerking, met confrontatie tussen teams of tussen een individu en een groep (zie "Handelen en zich uitdrukken met het lichaam"). Hier, zelfs als de belangen van elk team uiteenlopen, moeten ze samenwerken, samen een convergente strategie ontwikkelen, zodat de groep haar doel bereikt.
- Het onderdeel "De wereld ontdekken" omvat een andere categorie, vergelijkbaar met bordspellen. Hier moet de groep ook een gemeenschappelijke uitdaging of vijand aangaan (de tijd, de heks). De regel van onderlinge hulp en solidariteit moet worden toegepast om obstakels te overwinnen en samen te winnen of verliezen.