De werkboek "Een dag, een probleem" voor groep 3 biedt een speelse en progressieve benadering van het oplossen van wiskundige problemen. Ontworpen om automatismen te verankeren en dit leren te de-dramatiseren, integreert het gemakkelijk in de dagelijkse routine van de klas dankzij een eenvoudig en gestructureerd ritueel.
Sterke punten :
- Een werkboek in kleur, aantrekkelijk en gestroomlijnd, om het leren aangenaam te maken.
- Dagelijks ritueel : elke dag een nieuw probleem om de vaardigheden van de leerlingen te versterken.
- Gestructureerd onderwijs : elke week behandelt een specifiek type probleem, met een samenvattende week aan het einde van de periode.
- Manipulatie en schematisering : de leerling gaat van manipulatie naar schematische representatie (staven, diagrammen, enz.), wat begrip bevordert.
- Compatibel met andere wiskundelessen, deze methode is niet tijdrovend.
- Aangepaste DYS-versie : de opgaven zijn beschikbaar in een digitaal formaat aangepast voor dyslectische leerlingen.
Organisatie :
- 5 periodes van 7 weken :
- Weken 1 tot 5 : elke week is gewijd aan een typologie van problemen volgens Vergnaud, met stapsgewijze problemen.
- Week 6 : Problemenfestival, samenvatting van eerder behandelde problemen, ook handig voor het voorbereiden van evaluaties.
- Week 7 : Best slim!, oplossing van atypische problemen om logisch denken en zoekstrategieën te ontwikkelen.
Waarom kiezen? :
- Ideaal om een dagelijks wiskundig ritueel in te stellen en leerlingen zelfstandiger te maken in het oplossen van problemen.
- Een aangepaste en gestructureerde voortgang gedurende het schooljaar, met oefeningen die leerlingen helpen hun kennis te versterken.
- Een interactieve methode met schematisering om problemen beter te begrijpen, en een aangepaste digitale versie voor dyslectische leerlingen.