Succesvol zijn in grammatica in groep 6 een doordachte benadering van grammatica, gestructureerd rond de kernbegrippen:
- de soorten en vormen van zinnen,
- de woordsoorten,
- de functies via de notie van groepen,
- de werkwoorden van de 1e, 2e en 3e groep (op basis van regelmatigheden).
De nominale groep wordt ook versterkt gedurende de sequenties, op een progressieve manier. Dit boek biedt een expliciete en reflectieve onderwijsbenadering om leerlingen te helpen het functioneren van de taal te begrijpen, door middel van observatie- en manipulatieactiviteiten van zinnen.
Inderdaad, hoewel kennis en vaardigheden kunnen worden verworven door training, wordt hun langdurige toe-eigening door de leerling optimaler wanneer de begrippen "op de voorgrond worden geplaatst", "gemanipuleerd" worden.
De sessies zijn georganiseerd in 5 stappen:
- Lezen en begrijpen van verschillende teksten om de begrippen te introduceren.
- Heractivering van kennis en opbouw van het begrip, met collectieve manipulatie om het begrip te vergemakkelijken.
- Individuele toe-eigening of individuele verdieping: de sequenties geven de voorkeur aan een manipulatie- en onderzoekstijd.
- Synthese en opstelling van een memo: collectieve opstelling van de regel.
- Systeematisering en klein schrijfproject: kennis consolideren met oefeningen, en ze vervolgens toepassen in een kort schrijfproduct.
Het boek voor groep 6 biedt 21 sequenties die overeenkomen met een jaar in groep 6, waarvan er 7 gebaseerd zijn op teksten uit het boek voor groep 5 (waarvan er 2 eerder op het niveau van de brugklas zijn) en 14 zijn ontworpen voor groep 6. Het voldoet dus aan de eisen van leerkrachten in groep 6 die hun leerlingen van groep 5 tot groep 6 volgen en het boek Succesvol zijn in grammatica in groep 5 in het eerste jaar hebben gebruikt. Voor de exacte verdeling van de sequenties tussen de boeken, raadpleeg het overzicht bovenaan in de documenten van het blad.
De bijbehorende digitale bronnen:
- Individuele manipulatiehulpmiddelen: teksten, woordetiketten, zinnetiketten...;
- Trainingshulpmiddelen: alle leerlingbladen en hun correcties;
- Memorisatiehulpmiddelen: alle "memo's", "mindmaps".
- Collectieve hulpmiddelen om op groot formaat te reproduceren of te projecteren: teksten, woordetiketten, figuurtjes van de aard van de woorden...
- Leerlingbladen en hun aanpasbare correcties.
- Geanimeerde synthese.
Om het u gemakkelijker te maken, vindt u alle bronnen die aan dit boek zijn gekoppeld op https://mes-ressources-pedagogiques.editions-retz.com
Hoe kunt u zich aanmelden?
Voor uw eerste aanmelding, identificeer u op https://activation.editions-retz.com en voer uw persoonlijke activeringscode in die op pagina 2 van de omslag staat (aan de achterkant van de omslag).
Bij volgende aanmeldingen, klik eenvoudigweg op de omslag van het boek op https://mes-ressources-pedagogiques.editions-retz.com om al uw bronnen terug te vinden!
Hoe krijgt u toegang tot de bronnen?
Volg de handleiding.
Om meer te weten te komen over de titels "Succesvol zijn in..." uit de collectie Praktische Pedagogiek, klik hier!