Problemen oplossen in CM2
Problemen oplossen in CM2
Dit boek is het resultaat van een constatering: het oplossen van problemen in de klas wordt vaak gezien als een eenvoudige evaluatieactiviteit, terwijl het eigenlijk een volwaardig onderwijsobject zou moeten zijn. Leerlingen worden geconfronteerd met obstakels zonder dat hen van tevoren echt is geleerd hoe een wiskundig probleem is opgebouwd en hoe ze het moeten oplossen.
Door middel van 12 gedetailleerde sequenties Problemen oplossen in CM2 biedt:
- het onderwijzen van een oplossingsmethodologie die steunt op het identificeren van problemencategorieën en het begrijpen van de wiskundige situaties die in het spel zijn;
- het plannen van deze leerprocessen in de tijd om ze allemaal succesvol af te ronden;
- het variëren van de methoden en leermiddelen (tijden en collectieve middelen om te modelleren, synthetiseren of te herinneren; individuele tijden en middelen om te oefenen en te automatiseren);
- het nauwkeurig meten van de ontwikkeling van de vaardigheden van de leerlingen.
Een innovatief onderwijsinstrument dat de leerling voorziet van een echte methodologie voor het oplossen van problemen, zodat hij de meest geschikte procedures kan toepassen voor de wiskundige situatie waarin hij zich bevindt.
De digitale bronnen bevatten al het materiaal dat nodig is om de sequenties succesvol uit te voeren in de vorm van ongeveer honderd PDF-bestanden:
- de verschillende soorten problemen om gezamenlijk te bestuderen en op het bord te projecteren;
- het repertoire van individuele probleemoplossingsoefeningen (en hun correcties) om af te drukken;
- de collectieve ondersteuningsmateriaal om af te drukken of te projecteren.