Text over het leren lezenLeren lezen is ook leren verbinden, dat wil zeggen het in synergie brengen van informatie, aanwijzingen in een tekst, in een foto...
Deze tool is bedoeld om deze cognitieve benadering bij leerlingen te bevorderen: geconfronteerd met impliciete teksten (die moeten worden gekoppeld aan een foto of geïnterpreteerd en samengevat), zoeken ze naar de aanwijzingen die, wanneer ze samen worden gelegd, betekenis kunnen genereren.
Deze stimulerende en leuke activiteiten wekken de reflexen op van actieve lezers, die zo hun begrip van het lezen verbeteren.
De inhoud:
- 12 bladen met 6 foto's en 216 woord-/tekstkaarten om te verbinden (verdeeld in 3 niveaus: een woord, een zin, een tekst).
- 1 kopieerbaar bestand met 102 korte en robuuste teksten, om te begrijpen, te interpreteren en samen te vatten op 3 moeilijkheidsniveaus (antwoorden op een MC-vraag; antwoord geven op een vraag; de tekst samenvatten in een korte zin).
- een pedagogische gids om de implementatie van de tool te bevorderen.
Het hier voorgestelde werk kan zowel worden uitgevoerd als cognitieve remediëring, als pedagogische hulp van het type RASED, in SEGPA, EREA of UPI, als in reguliere klassen van cyclus 2 en 3.
Deze doos is ook beschikbaar op USB-stick of te downloaden op de website www.editions-retz.com
Ook te vinden: de doos Lezen, verbinden serie 1.