Text over de organisatie van het onderwijs in wiskundeUitgebreid en gedetailleerd met digitale bronnen om te downloaden
De bronnen, inclusief de uitleg diavoorstellingen van de methodologieën, zijn beschikbaar op de bijbehorende website van de oefeningsschriften voor het 1e leerjaar:
https://totem-mathematiques.editions-retz.com
De organisatie van het onderwijs
- De lessen
Ze zijn meestal kort. In het tegenovergestelde geval bestaan ze uit verschillende afzonderlijke activiteiten. De aandacht van de leerling moet optimaal zijn om de effectiviteit van het onderwijs te garanderen, vooral tijdens collectieve fasen. De activiteiten worden gedetailleerd beschreven in de "activiteitenbladen" aan het begin van elk domein. De lessen die bedoeld zijn om een vaardigheid aan te leren, worden gepresenteerd met voorbeelden en individueel werk om te oefenen.
In het domein van de metingen zijn sommige lessen bedoeld om de leerlingen te laten experimenteren, met nuttige manipulaties als belangrijkste activiteiten.
- Het lesrooster
De programma's bepalen geen uurverdeling tussen de verschillende wiskundedomeinen. Een wekelijkse verdeling garandeert de regelmaat en continuïteit van het leren. Elk domein wordt behandeld op een wekelijks ritme. Een model van lesrooster wordt voorgesteld, met respect voor het specifieke volume van elk domein.
Een algemene versie van het lesrooster toont de verdeling tussen de vijf domeinen. Er is 4 uur en 30 minuten beschikbaar voor het onderwijs van wiskunde, eenmaal de duur van de pauzes is afgetrokken. Dit model wordt uitgewerkt in specifieke versies die rekening houden met de behoeften van elk domein voor elke periode. Een gedetailleerd algemeen programma per periode wordt ook voorgesteld.