Tekst over leren in 4 pagina's
Elke aflevering is onderwerp van dagelijkse werksessies over:
- mondeling werk,
- de ontdekking van de code vanaf bekende lettergrepen en woorden,
- het lezen van teksten die toegankelijk zijn voor de capaciteiten van dat moment,
- de orthografische leer van functionele woorden,
- het schrijven van woorden, gevolgd door zinnen.
De afleveringen, behandeld in 4 pagina's, hebben een terugkerende structuur:
Linkerpagina "Aflevering" : een illustratie om te observeren en te interpreteren om werk op de taal mondeling mogelijk te maken, een tekst eerst gelezen door de volwassene.
Rechterpagina "Mondeling" :
- Vragen om het begrip van het gehoorde verhaal te begeleiden (verhaalherinnering, anticipatie?),
- Oefeningen om taalvaardigheden te verbeteren (regelmatig collectief werk om woordenschat te verwerven).
Linkerpagina "Studie van de code" : werk over:
- de lettergreep (observatie en visuele en auditieve analyse van lettergrepen in bekende woorden, herlezing van lettergrepen met de te bestuderen foneem),
- het foneem (identificatie via de lettergreep, ontwikkeling van het referentiesoundboard),
- de grafeem (ontwikkeling van het "letter" -bord en bewustwording van het status: de letter geeft niet altijd het verwachte geluid?).
Rechterpagina "Schrijven" :
- Een leestekst om te lezen (collectieve ontdekking) en opnieuw te lezen.
- Te analyseren woorden (afkomstig van het woordenkapitaal van het verhaal).
- Oefeningen voor het opnieuw lezen van woorden en zinnen.
- Woorden om te kunnen schrijven voor werk aan orthografisch geheugen.
Pagina voor het produceren van geschreven tekst : aan het einde van elk module, een schrijfopdracht (rijm, illustratielegende, zin?).