Tekst over ouder-/leraarsamenwerking
Ouder-/leraarsamenwerking
Als het thema ouders/leraren essentieel is in de onderwijswereld, wordt het vaak verwaarloosd in de professionele ontwikkeling en publicaties. De betrokken vaardigheid - samenwerken met de ouders van leerlingen - is echter opgenomen in het competentieprofiel van de basisschoolleraar.
Dit boek neemt het risico dat door samenwerking met gezinnen te bevorderen en te zorgen voor kwalitatieve uitwisselingen tussen volwassenen, het welzijn en het succes van leerlingen kunnen worden gegarandeerd.
Na een beknopte identificatie van de obstakels voor deze samenwerking (gebrek aan tijd, wederzijdse angsten en wantrouwen, wederzijds onbegrip, enz.), worden een aantal vaardigheden gepresenteerd om beter te communiceren:
- Hoe slaagt u erin een collectieve vergadering te houden?
- Hoe voert u een goed individueel gesprek?
- Hoe bouwt u een vertrouwensrelatie op?
- Hoe gaat u om met mogelijke conflicten en spanningen?
- Hoe betrekt u ouders echt en bouwt u een effectief partnerschap op? Enz.
Verre van voorschrijvend te zijn, hebben de verschillende praktische tips en suggesties die worden gepresenteerd, rijkelijk geïllustreerd om het betoog te versterken, de waarde van een reservoir waaruit ideeën voor gunstige acties voor iedereen kunnen worden geput.