Boek over numeratie
Dit boek, voor het eerst gepubliceerd in 1989, heeft het onderwijs in numeratie in Frankrijk ingrijpend veranderd.
Het presenteert een zeer goed onderbouwd theoretisch kader dat leerkrachten in staat stelt om de vooruitgang van kinderen in het leren van getallen beter te begrijpen en hun pedagogische praktijken te vernieuwen.
De concepten die in dit boek worden ontwikkeld, hebben de schoolcollectie "J'apprends les maths" geïnspireerd, die nog steeds zeer breed wordt gebruikt in het basisonderwijs in Frankrijk (het is vertaald in het Bretons en Baskisch, evenals in het Spaans). Ze vormen ook de basis van de laatste officiële programma's.
In dit baanbrekende boek stelt de auteur een herdefiniëring voor van de begrippen hoeveelheid en getal door de verworvenheden van internationaal onderzoek in cognitieve psychologie en didactiek van de wiskunde te bevragen, in navolging van de grote voorlopers Vygotski en Piaget.
Hij verlengt deze visie door concrete pistes voor te stellen om de eerste numerieke leerprocessen te verbeteren en zo de meest prangende pedagogische vragen op dit gebied te beantwoorden, zoals: op welke leeftijd en hoe het tellen te onderwijzen in de kleuterschool? hoe het begrip van bewerkingen te onderwijzen in het eerste leerjaar? etc.
De voorwoord van deze nieuwe editie plaatst het boek in de context van de publicatie en geeft een overzicht van de recente ontwikkelingen. Het toont aan hoe het werk van Rémi Brissiaud aan de basis ligt van het huidige numerieke onderwijs.