Cyclus 3-schriftDit schrift bevat alle verwachtingen van cyclus 3 en biedt een progressief pad, gemarkeerd met succescriteria, om ze te bereiken zonder scheiding tussen de klassen.
Voor de leerling:
- Dit schrift maakt de leerprocessen in elke discipline expliciet en geeft er betekenis aan.
- Het ontwikkelt zelfevaluatievaardigheden en co-evaluatie.
- Het maakt de leerling verantwoordelijk, motiveert hem, geeft hem zin om te oefenen, te slagen met vertrouwen, zelfrespect en rust door de angst voor fouten weg te nemen.
De overgang van CM2/6e verloopt soepeler: iedereen komt op de middelbare school met kennis van zijn sterke punten en successen.
Voor de leerkracht:
- Deze tool maakt het gemakkelijk om de mate van verwerving van elke leerling in elke discipline te kennen.
- Het maakt het mogelijk om een programma op te stellen, differentiatie en de samenstelling van homogene of heterogene groepen te organiseren, leerlingen autonoom en betrokken te maken.
- Evaluatie wordt een leermoment in de klas, voor de leerlingen, met de leerlingen, door de leerlingen.
Een positieve kijk op het werk van de leerling, op zoek naar succes. Fouten zijn geen fouten maar een tussenstap naar nieuwe doelen om verder te blijven groeien, terwijl men zich bewust is van institutionele verwachtingen.